понедельник, мая 08, 2006

Photographs can say lies/Фотографии могут врать


(Moscow, Russia). The flash in the photo consciousness occurred in the period of WWII. Combat actions, destruction and starvation no longer could keep photography within the limits of Stalin ideology which resulted in the emergence of a whole constellation of such photographers as Dmitry Baltermants, Yevgeny Khaldei, Max Alpert, Boris Kudoyarov and others. However at the time the world could not see many all the images made by those remarkable photographers, as for those of their photos which then appeared in print part of them were edited and retouched in accordance with the political leadership’s understanding of documentary photography. Oddly enough at that time photographers themselves falsified their works of their own accord. Yevgeny Khaldei quite easily printed photos compiled from two separate negatives and was known to carry along a red banner everywhere which he unfolded at every opportunity including the episode at the Reichstag. Max Alpert made a set-up photo – the Commander – which became world-famous. Vsevolod Tarasevich found his negatives only in the 70-s which made critics doubt the authenticity of copyright despite the fact that the photos were magnificent. Anyway it was a tough time and much of it is still shrouded in mystery.

(Photo by Yevgeni Khaldei. Jewish Couple. Budapest, 1945)

Вспышкой "фотосознания" был период Второй Мировой войны. Война, разруха и голод больше уже не могли сдерживать документальную фотографию в рамках сталинской идеологии и появилась целая плеяда военных фотографов таких как Дмитрий Бальтерманц, Евгений Халдей, Макс Альперт, Борис Кудояров и дпугие. Однако не многие фотографии, сделанные этими замечательными фотографами, мир смог увидеть в то время, а если и видели, то часть из них были заретушированы в соотвествии с представлениями власти о докуметальной фотографии. Удивительно, но и сами фотографы того времени фальсифицировали свои фотографии по собственному желанию. Евгений Халдей с легкостью печатал снимки с двух негативов одновременно и часто возил с собой красный флаг, который разворачивал и снимал при каждом удобном случае, в том числе и на здании Рейхстага. Макс Альперт сделал постановочный кадр "Комбат", который обошел весь мир, а Всеволд Тарасевич нашел свои военный негативы только в 70-х годах, что вызвало сомнения у критиков в принадлежности авторских прав несмотря на то, что сами фотографии были великолепны. Так или иначе, но это было жестокое время и до сих пор
покрытое тайной.
(Фото Евгения Халдея. Два еврея. Будапешт, 1945)